Teken soos die Ou Meesters
Die drie-crayon tegniek wat deur die Renaissance kunstenaars algemeen gebruik is, help om die noodsaaklike elemente in elke onderwerp waar te neem. Miskien is die tegniek nuut vir jou, maar hierdie eenvoudige tegniek is al eeue in gebruik en word nog steeds deur kunstenaars hoog aangeskryf.
Om te teken bly altyd voordelig, dit kan ‘n voorstudie wees om gedagtes en beplanning op papier te kry, of as die basis vir ‘n skildery. Met slegs drie kleure pastel of crayon, (drie-crayon tegniek) en gekleurde papier kan ‘n wye verskeidenheid toonwaardes verkry word, warm en koud. Die drie kleur metode kleure wat tradisioneel gebruik is, is swart, wit en terra-cotta of oranje-rooi. Die kleure gee ‘n verbasende ryk verskeidenheid van effekte
‘n Interpretasie van ‘n 18e eeuse rok wat deel is van ‘n kostuum versameling,wat die veelsydigheid van die tegniek demonstreer op donker room papier.
Historiese agtergrond:
Tekeninge het ‘n belangrike rol gespeel in die kuns van die 15e en 16e eeu. Nie net as ‘n basis vir skilderye nie, maar ook om ontwerpe vir juwele, altaarstukke, borduurwerk, houers vir allerlei benodigdhede ens. vir voornemende kliënte te wys.
Leonardo da Vinci, Michelangelo en Bellini het almal leer teken deur kopië te maak van hul leermeesters werk in die verskillende studios.
Leonardo se tekeninge en sketse wat hy later gemaak het met die drie-crayon tegniek word beskou as kunswerke in hul eie reg. Vroeë tekeninge is gemaak met silwerpunt, houtskool in verskillende grade van hardheid is ook gebruik sedert die 1500’s.
Die eerste natuurlike kryte was uit grond gemaak, wit, swart en sommige ander kleure, gemeng met ‘n bindmiddel. Rooi kryt het bekend gestaan as sanguine as gevolg van die rooi kleur soos bloed, en neig gewoonlik meer na terra-cotta rooi as suiwer rooi.
In die 14e eeu is ligte kleur papier gebruik en teen die 16e eeu was daar ‘n verskeidenheid van ligte bloue, groene, beiges, gryse en pienke gebruik wat ‘n gevoel van spasie en volume geskep het in ‘n tekening, veral waar die kryt met ink en gouche gekombineer was.
Rooi kryte was veral baie gebruik vir sketse van werklike modelle in die 18e eeu, met veral mooi werke deur die Ou Meesters Watteau, Fragonard , Rubens en Rembrandt. Dit is die moeite werd om ook te probeer en op verskillende kleure papier te werk ten einde die beste resultate te verkry.
Drie crayon tegnieke:
Wanneer die drie kleure saam gebruik word (drie-crayon tegniek), gee dit ‘n ryk en lewendige effek. Die tegniek stel jou in staat om vry en vinnig te werk en so ‘n oomblik vas te vang, met ‘n landskap of ‘n figuur. Die tegniek werk ook goed vir stillewes en blomme, vir tekeninge wat voorstudies is vir skilderye of vir tekeninge wat kunswerke in eie reg is.
Die variasies van rooi alleen, swart en wit, rooi/wit en rooi/swart en al drie saam is gebruik sinds 1500 en gee ‘n meer vryer en moderne gevoel aan ‘n tekening dan wat voor die tyd die geval was. Sommige kunstenaars gebruik die kruis-arsering tegniek, ander soos Gainsborough het die kryte met pen- en ink gekombineer, wat ‘n spesiale treffende effek aan ‘n kunswerk gee.
Toets en Improviseer:
Soms verkies mense ‘n meer “netjiese” medium soos grafiet potlood, ook omdat dit maklik uitgevee kan word. Maar moenie oor die meer permanente aard van kryt bevooroordeeld wees nie.
Deur die nuwe en ander tegnieke te leer ken en gebruik kan jy as kunstenaar groei, dit sal jou help om die noodsaaklike elemente van jou onderwerp beter waar te neem en om beslissings te neem oor kleur waardes. Jy sal ook vind dat hul baie meer ekspressief gebruik kan word as ‘n gewone grafiet potlood.
Die medium waarin ons werk het ‘n groot invloed op die boodskap wat ons wil uitdra in ons kunswerk, en dit is goed om verskillende materiale en metodes te toets en te improviseer. Probeer om nuwe en ander dinge met jou materiaal te doen, jy sal vind dat wanneer jy spontaan ‘n idee of gedagte kry en daarmee werk die resultate dikwels verbasend is, en ‘n hele nuwe klomp moontlikhede oopmaak.
Dit is beter om op A3 grootte papier te werk, sodat jy vry en sterk bewegings kan maak.
Wanneer jy teken is dit belangrik om nie te probeer om ‘n foutlose imitasie van die natuur af te teken nie, maar probeer eerder om te analiseer en ‘n interpretasie van die natuur te doen. Dit sal ‘n beter werkstuk oplewer.
Gebruik hierdie skets van Albrecht
Dürer om die drie-crayon tegniek te oefen in jou sketsboek.
Praktiese wenke:
- Jy sal daarby baat om op verskillende kleure papier te werk. Koel bloue en gryse sal die rooi kryt se aard beïnvloed, donker papier wat bruin is kan doen met ‘n bietjie rooi en blou vir die mees dramatiese resultaat.
- Dit help om met die rooi kleur te begin teken. Doen dit op wit of gekleurde papier. Gebruik gerus Contè potlode
- Houtskool potlode kan ook gebruik word.
- Canson papier is ‘n goeie keuse, vir die tekstuur en die kleure beskikbaar, maar enige ander oppervlak wat effens grof is kan ook werk, b.v. suikerpapier of geskenkpapier.
- Vir fyn werk kan die drie crayons vervang word met drie potlode van enige soort.
Oefening 1:
Maak ‘n studie van verskillende kleure papier en die drie-crayon tegniek. Gebruik verskillende tegnieke soos arserings, weeftegnieke, “doodle” ens. Plak in lêer vir referensie.
Oefening 2:
Kies kleur papier van eie keuse en doen eenvoudige stillewe van vrugte op bord met drie crayon metode.
Oefening 3:
Kies onderwerp van eie keuse en papier van eie keuse en doen volledige tekening met drie-crayon tegniek
Oefening 4:
Kies foto van interessante gebou, deur, of straat met geboue en doen werkstuk met pen- en ink, voltooi met drie-crayon tegniek
Bron: Drawing like the masters, June Lisle , The Artist October 1999, bl. 28 -30